MATERNELLE (PRESCHOOL) - School Children Cohort: Early Detection of Specific Verbal and Written Language Developmental Disorders In Children. ARCHIVE

Responsable(s) :
Dellatolas Georges

Date de modification : 01/01/2019 | Version : 3 | ID : 60064

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Général
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Nom détaillé School Children Cohort: Early Detection of Specific Verbal and Written Language Developmental Disorders In Children.
Sigle ou acronyme MATERNELLE (PRESCHOOL)
Thématiques générales
Domaine médical Neurology
Pediatrics
Psychology and psychiatry
Déterminants de santé Lifestyle and behavior
Mots-clés speech therapy, academic and psychological support, hospitalisation
Responsable(s) scientifique(s)
Nom du responsable Dellatolas
Prénom Georges
Email george.dellatolas@inserm.fr
Organisme Inserm
Collaborations
Autres Other related cohorts: cohort with the same objectives of approximately 1,000 children monitored from preschool (PS de Maternelle) to second year of primary school (CE1); conducted by the former INSERM team managed by Ms. Chevrie-Muller. Completed 10 years ago and underutilised until now. Currently ongoing with Georges Dellatolas in agreement with Ms. Chevrie-Muller. Various longitudinal studies with similar objectives currently in progress throughout French schools.
Financements
Financements Public
Précisions Urban Community of Creusot-Montceau-les-Mines French General Health Directorate (DGS)
Gouvernance de la base de données
Organisation(s) responsable(s) ou promoteur COMMUNAUTE DE CREUSOT-MONTCEAU LES MINES, SAONE ET LOIRE
Statut de l’organisation Secteur Public
Contact(s) supplémentaire(s)
Caractéristiques
Type de base de données
Type de base de données Study databases
Base de données issues d'enquêtes, précisions Cohort study
Origine du recrutement des participants A population file
Le recrutement dans la base de données s'effectue dans le cadre d'une étude interventionnelle No
Informations complémentaires concernant la constitution de l'échantillon Prospective Inclusion cut-off date: 01/01/2003
Objectif de la base de données
Objectif principal Early detection of specific language disorders and written language-learning difficulties in preschool.
Critères d'inclusion All children attending preschools in the Creusot-Montceau-les-Mines community during academic years 2001 and 2002.
Type de population
Age Childhood (6 to 13 years)
Population concernée General population
Sexe Male
Woman
Champ géographique Local
Régions concernées par la base de données Bourgogne Franche-Comté
Détail du champ géographique Creusot-Montceau-les-Mines Community
Collecte
Dates
Année du premier recueil 01/2001
Année du dernier recueil 01/2009
Taille de la base de données
Taille de la base de données (en nombre d'individus) [1000-10 000[ individuals
Détail du nombre d'individus 4,000
Données
Activité de la base Data collection completed
Type de données recueillies Clinical data
Declarative data
Données cliniques, précisions Direct physical measures
Medical registration
Détail des données cliniques recueillies Clinical examination at baseline: systematic examination by national education physicians in last year of preschool (vision, hearing, language).
Données déclaratives, précisions Paper self-questionnaire
Face to face interview
Détail des données déclaratives recueillies Self-administered questionnaire at baseline and at end of follow-up: Parents: parental situation and background, child history. Teachers: difficulties and school behaviour. Interview questionnaire at baseline and during follow-up (every year): neuropsychological tests and assessment of academic skills.
Existence d’une biothèque No
Paramètres de santé étudiés Health care consumption and services
Quality of life/health perception
Consommation de soins, précisions Hospitalization
Medical/paramedical consultation
Modalités
Mode de recueil des données Self-administered questionnaire: entry from a paper questionnaire; Interviews: entry from a paper questionnaire; Clinical examinations: handwritten.
Procédures qualité utilisées - Consistency request after computerised data is recorded. - Other: representativity check for samples that are not missing; statistical methods that allow the generation of scores from questionnaires and tests in the event of missing data for a small number of items.
Suivi des participants Yes
Détail du suivi Follow-up duration: 8 years
Appariement avec des sources administratives No
Valorisation et accès
Valorisation et accès
Lien vers le document http://tinyurl.com/Publications-HAL-MATERNELLE
Description List of publications in HAL
Lien vers le document http://tinyurl.com/Pubmed-Publis-MATERNELLE
Description List of publications in Pubmed
Accès
Charte d'accès aux données (convention de mise à disposition, format de données et délais de mise à disposition) Data may be used by academic teams.
Data may not be used by industrial teams.
Accès aux données agrégées Access on specific project only
Accès aux données individuelles Access on specific project only

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